Promocje
TRAXXAS TRX-4 Sport KIT
TRAXXAS TRX-4 Sport KIT
1 500,00 zł 1 405,00 zł
szt.
Multiplex Fun Racer PNP
Multiplex Fun Racer PNP
699,00 zł 650,00 zł
szt.
Arrma Talion ST V3 1/8
Arrma Talion ST V3 1/8
2 499,00 zł 1 999,00 zł
szt.
Syma X8SW
Syma X8SW
449,00 zł 379,00 zł
szt.
Vector 80 Bezszczotkowa 80km/h 2.4GHz 81cm ARTR
Vector 80 Bezszczotkowa 80km/h 2.4GHz 81cm ARTR
799,00 zł 579,00 zł
Okręt wojenny fregata rakietowa typu 054A klasy Jiangkai II
Okręt wojenny fregata rakietowa typu 054A klasy Jiangkai II
169,00 zł 129,00 zł
SAND'n'SEALl - preparat impregnacyjny 250ml
SAND'n'SEALl - preparat impregnacyjny 250ml
38,50 zł 25,00 zł
szt.
Blog wpisy
Funkcje w regulatorach. Samochody RC. 0
Funkcje w regulatorach. Samochody RC.

Regulator napięcia, czy też z ang., ESC (Electronic Speed Controller) to element wyposażenia każdego jeżdżącego modelu elektrycznego bez względu na skalę. Bez względu na to, czy jest on przystosowany do działania z silnikami szczotkowymi, czy bezszczotkowymi, podłączenie wygląda bardzo podobnie.

Regulatory mogą występować w różnych wersjach, różniących się przepustowością prądu, funkcjami, możliwościami programowania, wyposażeniem, wyglądem, wymiarami, a przede wszystkim zastosowanymi komponentami w środku. Zależnie od rodzaju sprzętu, jego przeznaczenia i możliwości, każdy z regulatorów może różnić się ilością funkcji, jakie można dostosować.

Najprostsze regulatory mogą nie posiadać w ogóle możliwości programowania. W przypadku kiedy możemy zmieniać kilka prostych opcji, możemy napotkać rozwiązanie ze zworkami, np. w podstawowych modelach Himoto. Jedna odpowiada za możliwość jazdy do tyłu, a druga za włączenie zabezpieczenia dla akumulatora LiPo.

Bardziej zaawansowana opcja dostosowania regulatora polega na zmianie profilów, które są fabrycznie umieszczone przez producenta. Taki sposób wybierania ustawień występuje w regulatorach szczotkowych np. Traxxas XL-5, jak również regulatorach bezszczotkowych np. Traxxas Velineon VXL-3S. Między zdefiniowanymi profilami zmienione są wartości dla różnych opcji: od ograniczenia prędkości jazdy do przodu i hamulca, poprzez wyłączenie jazdy do tyłu czy nawet zmianę timingu regulatora, a także agresywność startu. Timing to kąt wyprzedzenia fazy występujący jako opcja do przestawienia w regulatorze jak i w silniku.

Najbardziej rozbudowana możliwość, to zmiana każdej opcji przy pomocy przycisku do programowania umieszczonego na obudowie regulatora lub obok włącznika, karty programującej, adaptera do komputera czy modułów zewnętrznych jak w przypadku Toro, Hobbywing czy Traxxas. Jednostki wspierające taki sposób zmiany opcji najczęściej posiadają więcej ustawień niż trzy czy cztery. Zaawansowane regulatory mogą posiadać również sensor, wtedy jednostka regulatora jest połączona z silnikiem (również sensorowym) specjalnym przewodem, który pozwala odczytywać przez regulator pozycję wału w silniku, dzięki czemu taki zestaw jest bardziej precyzyjny w sterowaniu.

Poniżej opisane są ustawienia występujące w bardziej zaawansowanych sprzętach, które można dostosować do swojego stylu jazdy. Ustawienia te nie muszą się dokładnie pokrywać z tymi w posiadanym regulatorze.

  • Running Mode - Tryb działania - Funkcja ta określa tryb działania regulatora. Do wyboru najczęściej są opcje takie jak: jazda do przodu z hamulcem i wstecznym (Forward/Brake with Reverse), jazda do przodu z hamulcem (Forward/Brake without Reverse), jazda przodu i wsteczny (Forward/Reverse, Crawler Mode).
  • Maximum Reverse Force/Speed - Prędkość jazdy do tyłu - Funkcja ta określa za pomocą wartości procentowych (10%, 20%, 50% itd.) lub poziomów (niska - low, średnia - medium, wysoka - high), maksymalną prędkość jazdy do tyłu.
  • Cutoff Voltage - Napięcie odcięcia akumulatora - Funkcja ta określa konkretne napięcie lub poziom odcięcia akumulatora, najczęściej LiPo, by nie doprowadzić do nadmiernego rozładowania. Opcje mogą określać konkretne napięcie całkowite, pojedynczej celi lub poziom odcięcia bez określania napięcia (niski - low, średni - medium, wysoki - high, automatyczny - auto).
  • ESC Thermal Protection - Zabezpieczenie termiczne regulatora - Funkcja ta określa temperaturę załączenia się zabezpieczenia termicznego regulatora. Opcje mogą podawać konkretną temperaturę lub poziom odcięcia, bez podawania konkretnej temperatury. Regulator najczęściej wznawia pracę po ostygnięciu. Możliwe jest również całkowite wyłączenie tej funkcji w większości urządzeń.
  • Motor Thermal Protection - Zabezpieczenie termiczne silnia - Funkcja ta określa temperaturę załączenia się zabezpieczenia termicznego silnika. Opcje mogą podawać konkretną temperaturę lub poziom odcięcia, bez podawania konkretnej temperatury. Praca silnika jest wznawiana po ostygnięciu. Funkcja jest całkowicie opcjonalna i stosowana jest sporadycznie w regulatorach.
  • BEC Voltage - Napięcie układu BEC - Funkcja ta określa napięcie, jakie wychodzi na przewodzie prowadzącym do odbiornika. Standardowo wartość ta sięga 6V przy większości regulatorów dla modeli jeżdżących. Zaawansowane regulatory samochodowe mają możliwość wyboru napięcia między 6V i 7,4V. Pierwsza wartość przeznaczona jest do każdego standardowego serwomechanizmu. Druga, większa wartość, nadaje się do stosowania tylko z serwomechanizmami obsługującymi większe napięcie. Najczęściej w nazwie oznaczone są jako wersja HV, czyli High Voltage. Użycie niższego napięcia dla serwa HV, działającego na 7,4V, powoduje wolniejsze działanie i zmniejszenie uciągu.
  • Remote Off - Zdalne wyłączenie - Funkcja pozwala na zdalnie wyłączenie regulatora poprzez wykonanie konkretnej czynności na aparaturze. Na przykładzie marki Hobbywing należy przytrzymać spust w pozycji hamowania przez 6 sekund, następnie regulator się wyłączy. Opcje pozwalają na włączenie i wyłączenie tej funkcji.
  • Sensor Mode - Tryb działania sensora - Funkcja pozwala na ustawienie trybu działania sensora. Opcje najczęściej pozwalają na przełączenie regulatora w tryb używania sensora i bez używania sensora. Może się pojawić dodatkowa opcja w postaci trybu hybrydowego. Na przykładzie marki Hobbywing, regulator używa sensora przy ruszaniu pojazdu, a później przełącza się w tryb bez sensora. Według producenta opcja ta zaprojektowana jest dla silników 4 polowych w modelach typu short course z napędem 4WD.
  • Throttle Rate Control / Punch / Start mode - Agresywność ruszania - Funkcja ta pozwala na ustawienie agresywności przyspieszenia. Opcje najczęściej określane są za pomocą poziomów: low, medium, high; od 1 do 9; od 1 do 30 itp.
  • Throttle Curve - Krzywa przyspieszania - Funkcja ta pozwala na zmianę kształtu krzywej, która określa nam działanie przyspieszenia. Na przykładzie marki Hobbywing, opcje pozwalają wybrać tryb liniowy, prosty (Linear) lub spersonalizowany (Customized). Przy drugiej opcji można np. ustawić kształt krzywej w taki sposób, aby model był bardziej czuły w czasie przyspieszania do pewnej granicy obrotów, a dalej będzie reagował liniowo.
  • Neutral Range - Neutralny zakres - Funkcja ta określa szerokość neutralnego zakresu, w którym regulator nie wykonuje żadnej czynności związanej z napędzaniem silnika. Możliwe do wybrania opcje mogą być określane za pomocą poziomów (low, medium, high) lub wartości procentowych (6%, 8%, 10% itd.). Funkcja ta jest pomocna dla osób, które nie lubią bardzo czułej reakcji spustu i chcą posiadać dodatkowy bezpieczny zakres ruchu.
  • Coast - Obniżenie obrotów - Funkcja ta pozwala na płynne obniżenie obrotów i toczenie się pojazdu wraz ze zmniejszeniem wciśnięcia spustu bez efektu samoczynnego hamowania (efekt widoczny zwłaszcza przy modelach z bardzo dużym przełożeniem). W przypadku marki Hobbywing, opcje pozwalają na ustawienie wartości od 0% do 20%.
  • PWM Drive Frequency - Funkcja ta pozwala na modulację szerokości impulsu faz regulatora (eng. Pulse-Width Modulation). Agresywność rozpędzania silnika będzie większa, jeśli wybrana wartość z opcji będzie niska. Wyższe opcje pozwalają na płynniejsze działanie kosztem generowania większej ilości ciepła. W przypadku regulatora Hobbywing XR10 Pro, funkcja pozwala na ustawienie wartości: 1K, 2K, 4K, 8K, 12K, 16K, 24K, 32K.
  • Softening Value - Wartość złagodzenia przyspieszenia - Funkcja ta pozwala na wygładzenie agresywnego startu modelu, który jest często spotykany w przypadku klas modified. Im wyższa wartość, tym delikatniejsze będzie przyspieszenie modelu. W przypadku marki Hobbywing, opcje pozwalają na regulację wartości od do 30°.
  • Softening Range - Zakres złagodzenia - Funkcja ta pozwala na dostosowanie zakresu działania złagodzenia. W przypadku marki Hobbywing, opcje pozwalają na dostosowanie wartości w przedziale 0%-75%.
  • Drag Brake - Wyhamowywanie silnika - Funkcja ta pozwala na ustawienie samoczynnego hamowania silnika przy przesunięciu spustu do pozycji neutralnej. Do ustawienia możliwy jest najczęściej pełny zakres od 0% do 100%. UWAGA! Funkcja zwiększa zużycie prądu i generowanie ciepła przez regulator i silnik.
  • Max. Brake Force - Maksymalna siła hamowania - Funkcja pozwala na określenie maksymalnej siły hamowania. Opcje pozwalają najczęściej na zmianę w zakresie 0%-100%.
  • Initial Brake Force / Minimum Brake Force - Minimalna siła hamowania - Funkcja ta pozwala na określenie minimalnej siły hamowania od punktu inicjalizacji hamowania. Opcje pozwalają najczęściej na zmianę w zakresie 0%-50% oraz na ustawienie wartości takiej samej jak w funkcji Drag brake”.
  • Brake Rate Control - Reakcja hamowania - Funkcja ta odpowiada za czułość hamowania. Przy niskich wartościach, reakcja hamulca będzie opóźniona, przy najwyższych, reakcja będzie natychmiastowa. W przypadku marki Hobbywing, opcje pozwalają na regulację w zakresie poziomów od 1 do 20.
  • Brake Curve - Krzywa hamowania - Funkcja ta, podobnie jak “Throttle Curve”, pozwala na zmianę kształtu krzywej, która określa nam działanie hamowania. Na przykładzie marki Hobbywing, opcje pozwalają wybrać tryb liniowy, prosty (Linear) lub spersonalizowany (Customized).
  • Brake Frequency - Częstotliwość hamowania - Funkcja ta pozwala zmienić częstotliwość impulsów, podobnie jak w przypadku “PWM Drive Frequency”, ale podczas hamowania. Przy niskich wartościach siła hamowania będzie większa. Przy wysokich wartościach hamulec będzie płynniejszy w działaniu. W przypadku regulatora Hobbywing XR10 Pro, funkcja pozwala na ustawienie wartości: 0.5K, 1K, 2K, 4K, 8K, 16K. Domyślna wartość to 1K.
  • Brake Control - Kontrola hamowania - Funkcja ta pozwala zmienić sposób reakcji silnika w trakcie hamowania. W przypadku regulatora Hobbywing XR10 Pro można zmieniać opcje między poziomami: Linear (liniowy), Traditional (tradycyjny), Hybrid (hybrydowy). Opcja “Linear” zapewnia precyzyjne i łatwe do kontrolowania hamowanie i jest rekomendowana do każdych warunków. Opcja “Traditional” zapewnia większą siłę hamowania. Opcja “Hybrid” pozwala regulatorowi przełączanie się między dwoma wcześniejszymi trybami dla zapewnienia największej stabilności.
  • Boost Timing - Przyspieszenie timingiem - Funkcja ta pozwala na zwiększenie prędkości pojazdu na całym zakresie. Opcje pozwalają na zmianę wartości od do 64°.
  • Boost Timing Activation - Aktywacja przyspieszenia timingiem - Funkcja ta pozwala wybrać tryb aktywacji zmiany timingu. Opcje do wybrania, w przypadku regulatora Hobbywing XR10 Pro to: RPM oraz Auto. Pierwsza opcja pozwala wybrać zakres obrotów, przy których następuje zmiana timingu. Druga opcja pozwala na płynną zmianę timingu wraz ze zwiększaniem obrotów silnika.
  • Boost Start RPM - Obroty startowe przyspieszenia - Funkcja ta pozwala dostosować punkt startowy zmiany timingu. Opcje pozwalają na zmianę w dużym zakresie, w przypadku regulatora Hobbywing XR10 Pro jest to zakres 500-35000RPM.
  • Boost End - Obroty końcowe przyspieszenia - Funkcja ta pozwala dostosować punkt końcowy zmiany timingu. Opcje pozwalają na zmianę w dużym zakresie, w przypadku regulatora Hobbywing XR10 Pro jest to zakres RPM 3000-60000RPM.
  • Turbo Timing - Funkcja ta odpowiada za zmianę timingu w końcowym zakresie obrotów. Najczęściej używana jest na długich prostych. Opcje pozwalają na zmianę wartości w zakresie od do 64°.
  • Turbo Delay - Opóźnienie Turbo Timingu - Funkcja ta pozwala na opóźnienie załączenia się zmiany timingu regulatora w końcowych obrotach. Opcje najczęściej pozwalają na zmianę opóźnienia od natychmiastowej reakcji do ok. 1 sekundy, gradacja wartości jest różna, zależnie od marki regulatora.
  • Turbo Increase Rate - Prędkość załączenia timingu - Funkcja ta pozwala na zmianę agresywności zmiany Turbo Timingu aż do docelowej, końcowej wartości. W przypadku regulatora Hobbywing XR10 Pro, opcje pozwalają na zmianę wartości między poziomami: 6, 12, 18, 24, 30, Instant. Każda z liczb, oznacza ilość stopni, o jaką zwiększy się timing w ciągu 0.1s. Opcja Instant zmienia timing natychmiastowo. Szybsza zmiana wartości timingu skutkuje szybszym przyspieszeniem i większym generowaniem ciepła.
  • Turbo Decrease Rate - Prędkość spadku timingu - Funkcja ta pozwala na zmianę agresywności zmiany Turbo Timingu po załączeniu, a następnie spadku prędkości np. w przypadku zjeżdżania modelu z prostej na torze. Płynność zmniejszania timingu pozwala na większą kontrolę nad modelem. W przypadku nagłej zmiany model może stać się trudny do opanowania. Zmiana płynna, delikatniejsza, będzie skutkować większą stabilnością i kontrolą nad modelem. W przypadku regulatora Hobbywing XR10 Pro, opcje pozwalają na zmianę wartości między: 3deg/0.1s, 6deg/0.1s, 9deg/0.1s, 12deg/0.1s, 15deg/0.1s, 18deg/0.1s, 21deg/0.1s, 24deg/0.1s, 27deg/0.1s, 30deg/0.1s, Instant. Zależnie od posiadanego regulatora, wartości mogą się różnić od podanych.
  • Motor Rotation - Kierunek działania silnika - Funkcja ta odpowiada za zmianę rotacji silnika, bez zmiany podłączeń okablowania. Najczęściej opcje pozwalają na zmianę między poziomami: CW i CCW. W niektórych przypadkach te same opcje mogą być oznaczone jako Forward i “Backward”.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl