Promocje
TRAXXAS TRX-4 Sport KIT
TRAXXAS TRX-4 Sport KIT
1 500,00 zł 1 405,00 zł
szt.
Multiplex Fun Racer PNP
Multiplex Fun Racer PNP
699,00 zł 650,00 zł
szt.
Arrma Talion ST V3 1/8
Arrma Talion ST V3 1/8
2 499,00 zł 1 999,00 zł
szt.
Syma X8SW
Syma X8SW
449,00 zł 379,00 zł
szt.
Vector 80 Bezszczotkowa 80km/h 2.4GHz 81cm ARTR
Vector 80 Bezszczotkowa 80km/h 2.4GHz 81cm ARTR
799,00 zł 579,00 zł
Okręt wojenny fregata rakietowa typu 054A klasy Jiangkai II
Okręt wojenny fregata rakietowa typu 054A klasy Jiangkai II
169,00 zł 129,00 zł
SAND'n'SEALl - preparat impregnacyjny 250ml
SAND'n'SEALl - preparat impregnacyjny 250ml
38,50 zł 25,00 zł
szt.
Blog wpisy
Rodzaje opon zawodniczych. 0
Rodzaje opon zawodniczych

Opony zawodnicze 

Opony przeznaczone na zawody różnią się od standardowych opon stosowanych w modelach. Tak samo, jak w przypadku opon do jazdy codziennej (rodzaje opon do bashu), mamy duży wybór bieżników na różne nawierzchnie. Każda opona, każdy rodzaj bieżnika i wkładki mają zastosowanie na konkretnej nawierzchni. Osobne koła stosuje się na tory gliniaste, inne na astroturf (sztuczna trawa), a inne na wykładzinę halową.

Dana opona ma sprawować się najlepiej na konkretnej nawierzchni, a model ma osiągać jak najlepsze czasy, dlatego stosuje się różne rodzaje mieszanek i bieżników. Z drugiej strony taka opona nie może ścierać się zbyt szybko, na niektórych zawodach obowiązuje restrykcja użycia podanej liczby kompletów kół.

Warto pamiętać, że zawsze jest możliwość sprawdzenia opisu danej opony na stronie producenta, który podaje informacje, na jaką powierzchnię dany bieżnik i twardość mieszanki ma zastosowanie, często w formie przystępnych tabel. Również pomoc lokalnych zawodników będzie niezastąpiona, jeśli nie umiemy sami dobrać odpowiednich opon na tor.

Warto nadmienić, że w Polsce nie stosuje się opon bez widocznego bieżnika typu „Slick” czy „Ghost pin” w modelach 1/10 i 1/8 na torach glinianych, ze względu na brak obiektów, gdzie przyczepność toru pozwala na stosowanie takiego ogumienia. Wymieniony wcześniej rodzaj bieżnika wykorzystuje się na torach typu „off-road indoor”, czyli torach off-roadowych dla modeli 1/10 lub 1/8 z równą, przyczepną gliną lub wykładziną.

 

Opona na tor gliniasty:

W przypadku modeli sportowych typu buggy 2WD w skali 1/10, na przednich oponach kształt bieżnika to najczęściej nisko wystający wzór, opona typu „Rib”, czyli kształt wzdłużnych odstających pasów, a czasem nawet gładki slick. Klasyczne opony z drobnym pinem, jak popularne „Hole Shot”, także są wykorzystywane na takiej nawierzchni z przodu modelu.

Opony tylne modeli 1/10 z napędem na tył posiadają te same warianty jak dla modeli z napędem na cztery koła. Ogumienie to zbiera obciążenia, przez co zależnie od stanu powierzchni i rodzaju gliny dobierany jest odpowiedni bieżnik – od slicków i płaskich bieżników na równych, przyczepnych torach, aż po pinowe, miękkie mieszanki na mniej przyczepne tory z sypką nawierzchnią.

Modele sportowe typu buggy i truggy w skali 1/8 posiadają stały napęd na 4 koła, a montowane na nich felgi i opony posiadają te same wymiary na przedniej, jak i tylnej osi, zupełnie inaczej niż w przypadku modeli 1/10 buggy 4WD, gdzie przednie koła są węższe od tylnych. Cięższy model potrzebuje również innego ogumienia. Dobór bieżnika zależy od rodzaju toru gliniastego i stanu nawierzchni. Na torze suchym, zewnętrznym, bez sypkich miejsc sprawdzi się lepiej drobniejszy bieżnik. W warunkach mniejszej przyczepności na „brudnym” torze dobrze sobie radzą bieżniki z większymi, szerszymi elementami.

Tak samo, jak w przypadku modeli sportowych, modele typu truck i short course 1/10 i 1/8 korzystają na torach gliniastych z tego samego rodzaju profesjonalnych bieżników co modele buggy i truggy. Dobór bieżnika odbywa się w dokładnie ten sam sposób. Samochody truck 2WD na przedniej osi używają bieżników podobnych do tych, stosowanych w buggy 1/10 2WD lub takich samych jak na tylnej osi.

Jeśli nie chcemy inwestować w koła z profesjonalnym bieżnikiem, a nasz model typu truck jeździ na co dzień także w innych warunkach niż torowe, to dobrym pomysłem jest zakup tuningowych kół z oponą „all terrain”. Markowa mieszanka i uniwersalny kształt bieżnika sprawdzą się podczas niedzielnych przejażdżek, jak i przy okazjonalnych startach na torze modelarskim.

W modelach short course i niektórych truckach 1/10 jest możliwość zastosowania alternatywy w postaci kół od buggy 1/8 na mocowanie hex 17mm (wymagany jest inny hex w modelu lub specjalny adapter 12 na 17mm). Koła te są przystosowane do dużo większych obciążeń cięższych samochodów, przez co opona nie ściera się w tak szybkim tempie, a dobry bieżnik zapewnia odpowiednią przyczepność.

 

Opony na wykładzinę halową:

Samochody zdalnie sterowane posiadają dużą przyczepność na hali pod warunkiem dobrania odpowiedniej opony do zastosowanego rodzaju wykładziny. Rodzajów stosowanych nawierzchni jest wiele, od zwykłej wykładziny remontowej, aż po profesjonalną wykładzinę stosowaną na światowych zawodach z odwróconym, „U” kształtnym włosiem. Na każdej z nich stosuje się podobne opony, zapewniające bardzo dobrą kontrolę nad modelem i stabilność podczas jazdy. Również na taką nawierzchnię modyfikowanie bieżnika jak podcinanie i zaklejanie krawędzi pomaga w uniknięciu przewracania się modelu w zakręcie.

Na przedniej osi modeli z tylnym napędem najczęściej stosowane są, tak, jak w poprzednich przypadkach, opony typu „Rib” w tym „Stagger Rib” czy „Cut Stagger” oraz inne bieżniki jak „Mini Pin” zapewniające maksymalną zwrotność. W przypadku klasy truck czasem stosowane są takie same opony na obie osie (typu „all terrain” z niższym profilem) ze względu na wywrotność i małą dostępność innych opon.

Na osiach z napędem najczęściej stosowane bieżniki modeli buggy, truck oraz short course to klasyczny „pin”, który bardzo dobrze zaczepia się, generując przyczepność. Najpopularniejsze bieżniki to „Mini Pin”, „Cactus” oraz „Cactus Fusion”. W klasie truck również stosowane są pinowe opony oraz pochodne bieżniki, lecz wybór jest dużo mniejszy niż w przypadku innych typów samochodów.

Wyjątek stanowią modele typu short course, gdzie bieżnik jak „Stagger Rib” posiada zastosowanie na przedniej osi również w modelach z napędem 4x4. Niweluje to przewracanie się modelu oraz zmniejsza agresywność osi przy skręcaniu.

Również na wykładzinie halowej koła do modelu buggy 1/8 posiadają zastosowanie. Wymagane jest najczęściej wcześniejsze przygotowanie bieżnika, zwłaszcza na przedniej osi, poprzez wycięcie określonej ilości bieżnika przy zewnętrznej krawędzi opony i zaklejenie klejem cyjanoakrylowym. 

 

Opona na trawę oraz astro turf (sztuczna trawa):

Tor ze sztuczną trawą czy trawą naturalną posiada mniejszą przyczepność niż wykładzina halowa oraz więcej ubytków nawierzchni. Stosowane bieżniki są bardzo podobne, ale elementy bieżnika często są bardziej odstające, by zapewnić niezbędną przyczepność. Zawodnicy na tego typu nawierzchniach czasem modyfikują bieżnik opony poprzez podcinanie lub zaklejenie klejem cyjanoakrylowym części bieżnika w celu uniknięcia przewracania się modelu w zakrętach. W przypadku problemów z bieżnikiem warto dowiedzieć się jakie sposoby stosują lokalni zawodnicy, by model nie przewracał się w zakrętach.

W modelach z napędem na tylną oś, zarówno buggy 2WD 1/10 oraz truck 2WD stosuje się podobnie jak na wykładzinie opony „Rib” czy „Stagger Rib” marki Schumacher (podłużne, odstające segmenty) oraz bieżniki pinowe.

Tylna oś modeli 2WD, tak jak w modelach 4WD na wszystkich czterech kołach, najczęściej wyposażana jest w pinowe opony jak np. „Mini Spike”, „Mini Dart” czy „Full Spike”, a także inne, bardziej zmodyfikowane kształty bieżnika. Zapewniają one przyczepność i pozwalają odpowiednio rozpędzić się modelowi na trawiastej nawierzchni.

Wymienione wcześniej rodzaje bieżników także są dostępne dla modelu typu short course i truck.

Jak w przypadku torów zewnętrznych gliniastych, także na sztucznej trawie koła od modeli buggy 1/8 nadają się do użytkowania po wybraniu odpowiedniego bieżnika.

 Koła i opony

Kalendarz nadchodzących zawodów.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl